اردیبهشت 26, 1403

Amolnegar / مجله اجتماعی شهرستان آمل

خبر / ورزش / موسیقی / فرهنگی / هنری / با مسئولین شهر آمل

تاثیر انقلاب اسلامی بر نام‌گذاری محله های آمل/رشید محمدی لیتکوهی

در مقاله #کمال_آنلاین

یکی از تاثیرات سریعی که یک انقلاب می‌تواند داشته باشد، تغییرات نام‌گذاری شهر‌ها، روستا‌ها، خیابان‌ها، نهاد‌ها و … یک کشور می‌باشد و این موضوع در طول تاریخ قابل مشاهده است.

رشید محمدی / آمل نگار

مدخل: انقلاب به معنای زیر و رو یا پشت و رو شدن است و در نگاه جامعه شناسانT هر گونه جنبش اجتماعی توده‌ای که به فرایندهای عمده اصلاح یا دگرگونی اجتماعی بینجامد، انقلاب نامیده می‌شود. (به نقل از ویکی پدیا) و در فرهنگ لغات، انقلاب به معنی تغییرات و دگرگونی اساسی و بنیادین در تمامی ابعاد جامعه گفته می‌شود.

یکی از تاثیرات سریعی که یک انقلاب می‌تواند داشته باشد، تغییرات نام‌گذاری شهر‌ها، روستا‌ها، خیابان‌ها، نهاد‌ها و … یک کشور می‌باشد و این موضوع در طول تاریخ قابل مشاهده است.

در این نوشتارِ مختصر، هدف نویسنده بر آن می‌باشد، انقلاب چه تاثیری بر تغییر اسامی آبادی‌ها و محلات و خیابان‌ها و… در شهرستان آمل داشته است. تغییر اسامی آبادی‌ها و محلات سبب قطع تسلسل اطلاعات تاریخی می‌شود و هر چه از زمان وقوع تغییرات اسمی محلات در نتیجه یک انقلاب فاصله‌ی بیشتری گرفته شود، خطای ارتباط و درک حوادث تاریخی بیشتر خواهدبود.

شاه‌محله: از جمله آبادی هایی است که بعد از انقلاب اسلامی به ‌”اسلام آباد‌” تغییر نام داده است.  شاه محله‌ی لیتکوه و شاه‌محله‌ی دابوی جنوبی  دو آبادی بودند که در جریان انقلاب تغییر نام داده شده است و به اسلام آباد مشهور گردیدند.

شهربانو‌محله: یکی از آبادی‌های قدیمی لیتکوه که امروز جزء نقاط شهری آمل است، در دهه‌ی 1360ه.ش این نقطه به ‌”شهید محله‌” تغییر نام داده شده است.

میدان ششم بهمن: این میدان همان میدان 17 شهریور می‌باشد که در دوره‌ی پهلوی به میدان ششم بهمن به مناسبت پیروزی انقلاب سفید شاه و مردم به این روز نام گذاری شده است و بعد از سال 1357ه.ش و وقوع حادثه روز 17 شهریور در میدان ژاله‌ی تهران، به میدان 17 شهریور نام گرفت.

خیابان شاه: این خیابان در برخی از آدرس‌های اداری به خیابان تهران هم معروف بوده است. حد فاصل بین میدان قائم و میدان 17 شهریور [فلکه] به خیابان شاه مشهور بوده است ولی در محاورات مردم آمل، تاکنون به خیابان هراز تعبیر می‌شود. این خیابان بعد از انقلاب به خیابان امام خمینی (ره) نام‌گذاری شده است.

خیابان پهلوی: خیابان پهلوی به خیابان حدفاصل بین میدان 17 شهریور تا پل معلق گفته می‌شد که امروزه به خیابان 17 شهریور تغییر نام داده شد.

دبیرستان پهلوی: اولین دبیرستان مدرنی است که در سال 1317 ه. ش در این شهر تاسیس شد و دبیرستان پهلوی نام گرفت. این دبیرستان بعد از پیروزی انقلاب به دبیرستان امام خمینی (ره) تغییر نام داده است.

بیمارستان شیر و خورشید: این بیمارستان در جریان انقلاب به بیمارستان 17 شهریور نام گرفت.

سینما آرش: تنها سینمای سرپا ایستاده در آمل که در گذشته به نام آرش بوده است، امروزه به نام سینمای بهمن مشهور است.

خیابان نور: بعد از انقلاب این خیابان به خیابان شیخ فضل‌الله نوری نام‌گذاری شده است، ولی هم چنان آملی‌ها این خیابان را به خیابان نور می‌شناسند.

یادآوری: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نام اکثر مدارس این شهرستان به نام شهدای این شهرستان و یا شهدای انقلاب در سطح ملی تغییر نام یافته است و در دهه‌های اخیر، برخی از مدارس به نام علما و دانشمندان، خیرین و افراد تاثیر‌گذار آملی نام گذاری شده است که این سنت موجب احترام به علمای شهر و ارزش‌گذاری به علم و دانایی و سبب تقویت و دلگرمی شهروندان آملی می‌گردد.

مطالبی که شاید برای شما جالب باشد